Elosuojan lyhentäminen

1900-luvun alkupuolella rakennettu elosuoja oli ajan saatossa liikkunut liian lähelle takana kulkevaa tietä, tai sitten nykyajan kulkuneuvojen vaatima tila oli leventänyt tietä niin paljon, että elosuojan nurkka oli jo lähes tiellä. Toinen ongelma oli katolta tiellle putoava lumi. Näinpä parhaaksi vaihtoehdoksi tuli elosuojan lyhentäminen.

elosuoja ennen1.jpg

Lähtötilanteessa seinissä oli pystylaudoitus ja katolla peltikatto. Työ alkoi uudeksi päätyseinäksi tulevan rungon tekemisellä ja vanhassa päädyssä olevien lautojen siirtämisellä uuteen kohtaan. Sen jälkeen sivuseinässä olevaan aukkoon tehtiin aukot tuleville ikkunoille sekä ovelle.

oviaukko.jpg

Uuden päädyn runkoa näkyy oviaukosta.

 

seinan rimoitus.jpg

Seinien rimoitus tehty. Vanhojen pystylautojen välit olivat kasvaneet ajan myötä ja ne haluttiin tukkia. Rimoituksesta huomaa kuinka monen

levyisiä lautoja seinissä on käytetty.

 

oviaukko ovella.jpg

Ovet ja ikkunat paikoillaan.

 

katon purku 1.jpg

Sitten alkoi kattopeltien irroittaminen

 

katon purku 2.jpg

Peltien irroittamisen jälkeen pellin alla olevat vanhat päreet ja ruodelaudat pudoteltiin alas.

 

vanha runko2.jpg

Vain runko jäi jäljelle. Vanha nurkka oli jo lähes tiessä kiinni.

 

lyhennettynä.jpg

Runko purettuna.

20161127_132238.jpg

Seuraavana kesänä asennettiin otsa- ja nurkkalaudat ja pinnat maalattiin punamullalla.

20161127_132210.jpg

Päätyyn laitettiin kierrätetyt autotallin ovet. Peltiseppä kävi laittamassa katolle vielä lumiesteet ja työ oli valmis.

tekijä.jpg

Hups, selfie :-)